Σεμινάριο Feldenkrais με τον Τίμο Ζέχα

Ελαφριά και Ευέλικτη Σπονδυλική Στήλη.

Σάββατο 30 Μαρτίου 2019, ώρα 10:00 π.μ. - 2:00 μ.μ.
Διάρκεια σεμιναρίου: 4 ώρες
Κόστος συμμετοχής: 35 ευρώ
Δηλώσεις συμμετοχής: τηλ. 210-6819648, 6973826166 και timos.zechas8@gmail.com
DanceVacuum Centre of Performing Arts,
Διογένους 42, Χαλάνδρι.

Η σπονδυλική στήλη είναι η κεντρική δομή του σώματος. Μια περίπλοκη κινητική δομή που συνδέεται με ένα πλήθος μυοτατικών δομών, ζωτικών οργάνων, αιμοφόρων αγγείων και νευρικών διακλαδώσεων. Συχνά ο τρόπος ζωής, η συνήθεια, κάποια πάθηση ή τραυματισμός μπορεί να περιορίσουν την λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητα της.
Σε αυτό το εργαστήριο Feldenkrais θα δούμε πως με απλό τρόπο μπορούμε να αποκτήσουμε μια πιο ελαφριά σπονδυλική στήλη, περισσότερο λειτουργική κι ευέλικτη χωρίς κόπο.

«…η αυτογνωσία μέσω της επίγνωσης είναι ο σκοπός της επανεκπαίδευσης. Καθώς αποκτούμε επίγνωση του τι κάνουμε πραγματικά και όχι τι λέμε ή σκεφτόμαστε ότι κάνουμε, ο δρόμος προς την βελτίωση είναι πλατιά ανοιχτός σε μας».
Moshe Feldenkrais

Η μέθοδος Feldenkrais είναι μία μέθοδος σωματικής εκπαίδευσης που μέσω της κίνησης βοηθά το άτομο να αποκτήσει καλύτερη λειτουργικότητα, επίγνωση του σώματός του και του εαυτού του και της εικόνας που έχει για αυτό. Πρόκειται για μια διαδικασία μάθησης και αναδιοργάνωσης του σώματος μέσω της οποίας το άτομο αποβάλλει παλαιές συνήθειες και πρότυπα τα οποία εμποδίζουν την πλήρη ανάπτυξη του δυναμικού του.
Ανεξάρτητα από τον βαθμό δυσκολίας, η καθοδήγηση είναι τέτοια ώστε να επιτρέπει τον προσωπικό χώρο και χρόνο στο μαθητή ώστε να χαλαρώσει, να αντιληφθεί, να δοκιμάσει, να αισθανθεί, να σκεφτεί, να νιώσει αυτό που κάνει. Το μάθημα δεν επιβάλλεται στον μαθητή αλλά περισσότερο του επιτρέπει την προσωπική επιλογή στην αλλαγή.  Επίσης ο μαθητής θα οδηγηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε σταδιακά να μπορέσει να αφήσει την περιττή ένταση. Η ελάττωση της έντασης αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την διαδικασία που θα του επιτρέψει την αύξηση της κιναισθητικής του αντίληψης κι έτσι και την επίτευξη της αυτό-ρύθμισης του σώματος.
Σύμφωνα με τα λόγια του Feldenkrais: «Το άτομο είναι δομημένο από τρεις οντότητες: Το νευρικό σύστημα, που είναι ο πυρήνας, το σώμα-σκελετός, τα σπλάχνα και τους μύες και το περιβάλλον, που είναι ο χώρος, η βαρύτητα και η κοινωνία. Αυτές οι τρεις όψεις, μαζί με την υλική υποστήριξη και δραστηριότητα που προσφέρει η κάθε μια τους, μας δίνουν μια στοιχειώδη εικόνα ενός ανθρώπινου όντος».

Ο Moshe Feldenkrais (θεμελιωτής της μεθόδου) Ισραηλινός φυσικός επιστήμονας, είχε γνώση της σύνδεσης ανάμεσα στο σώμα που υποφέρει και την υγεία του νου. Θεραπεύοντας τον εαυτό του (είχε υποφέρει από τραυματισμούς) κατάφερε να κάνει επαναστατικές ανακαλύψεις, καταλήγοντας να αναπτύξει την μέθοδο που φέρει το όνομά του. Ο Moshe Feldenkrais ασχολήθηκε με την νευρολογία, ανθρωπολογία, παιδική ανάπτυξη, την βαρύτητα και αντιβαρύτητα, τα αντανακλαστικά έναντι της μαθησιακής συμπεριφοράς, τα αποτελέσματα των συναισθημάτων και ειδικά του άγχους, της στάσης του σώματος και πιο σημαντικό το αδιαχώριστο της οντότητας νου-σώματος. Και όπως έλεγε κι ο ίδιος: «Πιστεύω ότι η ενότητα νου-σώματος αποτελεί αντικειμενική πραγματικότητα. Δεν είναι απλά μέρη κάπως συνδεδεμένα μεταξύ τους αλλά ένα αδιαχώριστο όλο ενώ κινείται λειτουργικά. Ένας νους (εγκέφαλος) χωρίς σώμα δεν θα μπορούσε να σκεφτεί».

Ο Τίμος Ζέχας είναι ενεργός επαγγελματίας χορευτής / performer, καθηγητής χορού και ο πρώτος πιστοποιημένος δάσκαλος Axis Syllabus στην Ελλάδα, μέλος της Διεθνούς Ερευνητικής Κοινότητας Axis Syllabus (ASIRC). Έχει εικοσαετή εμπειρία στην κίνηση έχοντας μελετήσει την εμβιομηχανική του χορού, χορευτικό αυτοσχεδιασμό, contact improvisation, μπαλέτο και σύγχρονο χορό και διαλογισμό μέσα από την προσέγγιση ολιστικών τρόπων ενσωμάτωσης και θεραπευτικών πρακτικών. Είναι πιστοποιημένος Feldenkrais® Practitioner, Fascial Fitness Trainer (προπονητική του συνδετικού ιστού), Pilates Instructor και διπλωματούχος Σωματο-ψυχοπαιδαγωγός (μέθοδος Danis Bois, University Fernando Pessoa, Πορτογαλία). Είναι απόφοιτος της επαγγελματικής σχολής "Νίκη Κονταξάκη-Μπακάλη" (1999) και έχει σπουδάσει με υποτροφία από το Ίδρυμα Fulbright (2002) στο στούντιο της Trisha Brown στην Νέα Υόρκη. Υπήρξε μόνιμο μέλος του μπαλέτου της ΕΛΣ (Εθνική Λυρική Σκηνή), κι έχει συνεργαστεί με οργανισμούς όπως το Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ (Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας), ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και ομάδες της σύγχρονης ανεξάρτητης χορευτικής σκηνής με καταξιωμένους Έλληνες και ξένους χορογράφους όπως: Μαρία Γοργία, Αντώνης Φωνιαδάκης, Έρσυ Πίττα, Μαριέλα Νέστορα, Τέτη Νικολοπούλου, Μαρίνα Μαυρογένη, Τατιάνα Λοβέρδου, Χάρης Μανταφούνης, Ιωάννα Πορτόλου, Igor Zelinski, Carol Armitage κ.α. Και με τις Χριστίνα Κλεισιούνη και Τέτη Νικολοπούλου, με το σχήμα "present bodies" σε παραστάσεις αυτοσχεδιασμού, contact improvisation και site specific performance. Έχει συμμετάσχει σε τοπικά και διεθνή Φεστιβάλ Χορού τόσο στην Αθήνα όσο και στο εξωτερικό κι έχει παρουσιάσει δική του χορογραφική δουλειά. Η τελευταίες του συνεργασίες είναι με το Art Test Fest (Festival Τέχνης και Τεχνολογίας, Γένοβα, Ιταλία, 2016) και με το έργο «Νηπιαγωγείο» της Μαρίας Γοργία. Διδάσκει τεχνική χορού, χορευτικό αυτοσχεδιασμό, μέθοδο Pilates, Axis Syllabus τόσο σε ελεύθερα μαθήματα όσο και σε τακτικά εργαστήρια όπως και την μέθοδο Feldenkrais® σε ομαδικά μαθήματα κι ατομικές συνεδρίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2015 δίδαξε την μέθοδο Feldenkrais® στην Δραματική Σχολή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και συνεχίζει να διδάσκει τεχνική σύγχρονου χορού και θεωρία μέσα από το Axis Syllabus και τεχνικές ενσωμάτωσης στην Ανώτερη Ιδιωτική Επαγγελματική Σχολή Χορού “Κέντρο Χορού και Τεχνών” Dansarte της Τατιάνας Λοβέρδου. Το 2015 συνεργάστηκε με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ως ειδικός επιστήμονας για την εκπόνηση οδηγού σπουδών για τον εκπαιδευτικό στον τομέα σύγχρονος χορός στα καλλιτεχνικά γυμνάσια. Επίσης διδάσκει σε διαφορετικά επίπεδα ατόμων καλύπτοντας μία γκάμα ερασιτεχνών και επαγγελματιών του χορού καθώς και ανθρώπων διαφορετικών ηλικιών και αναγκών. Το μάθημά του είναι σύμφωνο με τις βιομηχανικές αρχές και τους φυσικούς νόμους που ορίζουν την κίνηση, δίνοντας επίσης σημασία σε έναν ηθικό τρόπο διδασκαλίας και μετάδοσης της γνώσης.